Predviđanja za SEO optimizaciju i Internet Marketing u Srbiji i regionu u 2015. – Intervju

Prethodna godina je donela dosta promena na polju SEO optimizacije i Internet marketinga. Samo neke od njih su promene algoritama online pretraživača i društvenih mreža (spam, local, SERP, marketing, …), uvođenje novih funkcija i usavršavanje postojećih (mobile-friendly oznaka, sitelink search box, answer box, …), promene u content menadžmentu i marketingu, vrednostima autoriteta, pristupu nativnog advertajzinga i mnoge druge.
SEO optimizacija i Internet marketing u Srbiji i regionu - intervju

Želeći da predstavim kakav su uticaj (ili posledice) prošlogodišnje promene ostavile na online poslovanje i kako će one, kao i novine, uticati na ovu godinu, okupio sam stručnjake i poznavaoce prilika iz ove dve oblasti i sakupio njihova mišljenja. Cilj članka je da prenese iskustva koja su sagovornici stekli u radu sa sajtovima u regionu (pored Srbije, Hrvatska i Bosna i Hercegovina).

 

SEO optimizacija u Srbiji i regionu u 2015.

Svi sagovonici su odgovarali na ista pitanja i imali slobodu da navode primere koje žele. Na ovaj način sam hteo da omogućim čitaocima da lakše uporede iskustva, mišljenja i predviđanja na istu temu. Uživajte!

 

Ivan Muljevski

  Ivan Muljevski twitter-icon googleplus-icon linkedin-icon

Marketing menadžer u Ninet Company – najbolji srpski hosting provajder


1. Imajući u vidu poslednje promene na polju SEO-a za mobilne uređaje na koje je Google stavio akcenat ove godine, da li će prilagođenost sajta mobilnim uređajima biti važnija nego ikad i koliko će se SEO strategija oslanjati na korisnike koji posećuju sajt putem mobilnih uređaja?
Kao juče se sećam grafikona sa “Google Engage” u Beogradu gde je jedan od predavača i prikazao slajd u kome se jasno vidi koliko je bilo potrebno godina da bi mediji dostigli milijardu korisnika. Internet je imao skoro vertikalni prikaz u odnosu na radio i TV. Ove godine je broj mobilnih korisnika po prvi put premašio broj dekstop računara (izvor). Google jasno stavlja do znanja da je dobar sajt onaj sajt na kome se korisnik dobro snalazi i koji ima dobar korisnički doživljaj. Da li Google uzima broj pregledanih stranica korisnika ili prosečno vreme provedeno na sajtu kao SEO signal? Ja mislim da da. Dakle, da rezimiram, responzivni dizajn (responsive design – dizajn sajta prilagođen svim uređajima od mobilnog, preko tableta do laptopa i desktop računara) nije važniji nego ikad ali je sve bitniji. Zašto ne bi ubacili i “opciju za direktan poziv” i tako svakom posetiocu sa moblinog telefona omogućili da vas pozove na samo 1 klik ?

2. Koliko će se SEO strategija oslanjati na performanse sajta (on-page seo, UX, content, …) i da li će na tom polju biti nekih promena sledeće godine?
Uradi bilo koju pretragu na google.rs i pogledaj prvih 5 rezultata. Da li su ti sajtovi ispunili osnovne zahteve on-page seo optimizacije? U 90% slučajeva nije urađeno ništa po tom pitanju. Onpage SEO će uvek biti važan, a sada se već umesto pretrage ključnih reči radi i pretraga tema koje bi bile relevantne i povezane sa glavnom temom stranice (više o tome ovde). A onda , kada korisnik dođe na vaš sajt logično je da biste želeli da kupi vaš proizvod. Tu dolazi UX (user experience – korsničko iskustvo) do izražaja, ako je slab i posetilac (potencijalni kupac) ne veruje vašem sajtu onda ste džabe gradili linkove i optimizovali stranicu. Sve više pažnje će se poklanjati i CRO (conversion rate optimization – optimizacija stope konverzije).

3. Kada su posete u pitanju koliko će se voditi računa o organskoj, a koliko o ostalim vrstama poseta? 
Najviše konverzija dolazi sa organske pretrage. Ona je besplatna i SEO aktivnosti u 2015. godini će biti izraženije nego ikad. Što se tiče društvenih medija, a pre svega mislima na Twitter i Facebook, to nisu kanali preko koga ćete prodati nešto ali jesu kanali preko kojih možete proširiti vest o vašem proizvodu. Mi u Ninet Company imamo dosta mali broj poseta sa Twitter-a i Facebook-a ali su kontakti koje smo ostvarili preko ovih kanala neprocenjivi. Veoma malo smo prodali preko Twitter-a ali smo imali veoma mnogo preporuka od strane ljudi koji nas prate preko ovih društvenih kanala. Čak, koliko se sećam i ja i ti smo stupili u kontakt preko FB? Savet i onima koji nemaju dovoljno sredstava – otvorite blog i pišite o temama koje zanimaju vaše potencijalne klijente. Pomozite drugima i uspeh je zagarantovan.

4. Koje su ključne promene u SEO-u koje su se dogodile u 2014. godini, a koje će se odraziti i na 2015.?
Sve manje su bitne ključne reči, a sve više je bitna suština i koncept sajta. Mali sajtovi sa svega par stranica nestaju, a veliki rastu i opstaju. Lično mislim da će Google forsirati sve više Google+ u rezultatima pretrage.

5. Da li će nešto drugo uticati na razvoj SEO-a u 2015. više nego do sada?
Relevantnost u svakom smislu. Ako tražim lokalnu radnju pre ću videti na SERP-u niške radnje i ako nisam kucao reć Niš (obratite pažnju na Google local). Pobediće oni sajtovi koji imaju da ponude nešto više od obične ponude. Ključna reč je poverenje. Ostavite utisak na posetioca i dajte mu razlog da ponovo dođe kod vas. Ne zaboravite E-mail marketing. Moja ključna reč za sledeću godinu je storytelling.

 

Nedim Šabić - SEO.ba

  Nedim Šabić twitter-icon googleplus-icon linkedin-icon

SEO i Internet marketing ekspert – SEO.ba

 

1. Imajući u vidu poslednje promene na polju SEO-a za mobilne uređaje na koje je Google stavio akcenat ove godine, da li će prilagođenost sajta mobilnim uređajima biti važnija nego ikad i koliko će se SEO strategija oslanjati na korisnike koji posećuju sajt putem mobilnih uređaja?
Google je već rekao da je veliki minus ako stranica nema mobilnu verziju. Ali ta tačka nije toliko bitna sa SEO aspekta, koliko sa usability stanovišta. Ko nema dobru mobilnu verziju, sam sebi skaće u stomak.

2. Koliko će se SEO strategija oslanjati na performanse sajta (on-page seo, UX, content, …) i da li će na tom polju biti nekih promena sledeće godine?
Fokusirati se na SEO kao odvojenu disciplinu po meni nije bilo već u 2014. pametno, a tek u 2015. tako nešto se može mnogo odbiti od glavu. Moj savjet je da centralizujete sve napore oko korisnika i podignete kvalitet UX. Sa SEO aspekta bih se samo brinuo o onpage faktorima kao čitljivost i interno linkanje.

3. Kada su posete u pitanju koliko će se voditi računa o organskoj, a koliko o ostalim vrstama poseta?
Ne razumijem baš pitanje, ali svaki biznis model ima svoj optimalni mix, tu nema paušalnog kvalitetnog odgovora.

4. Koje su ključne promene u SEO-u koje su se dogodile u 2014. godini, a koje će se odraziti i na 2015.?
Globalno gledajući, sve postaje manje spammy. Lokalno gledajući, nisu stigli svi update-i kao u SAD-u i Njemačkoj, tako da će lokalno biti još čiščenja SERP-ova.

5. Da li će nešto drugo uticati na razvoj SEO-a u 2015. više nego do sada?
Novi uređaji se pojavljuju, oni utiču na vrednovanje. Tako da bi trendsetting mogao biti nagrađivan, a razmišljanje o kvantitetu postati sekundarno. To samo zavisi od toga koliko će Google dići kriterije.

 

Josip Ivanović - Dejan SEO

  Josip Ivanović twitter-icon googleplus-icon linkedin-icon

Direktor Hrvatske podružnice Australske tvrtke Dejan SEO. Na području SEO-a aktivan od početka ovog stoljeća, te sukladno dugogodišnjem iskustvu iza sebe ima veliki broj uspješnih                         SEO kampanja.

 

1. Imajući u vidu poslednje promene na polju SEO-a za mobilne uređaje na koje je Google stavio akcenat ove godine, da li će prilagođenost sajta mobilnim uređajima biti važnija nego ikad i koliko će se SEO strategija oslanjati na korisnike koji posećuju sajt putem mobilnih uređaja?
Mi smatramo kako je u današnje vrijeme izrazito bitno imati mobilnu verziju weba. Iz tog razloga unutar naše Dejan SEO strategije uvijek se analiziraju mobilne stranice klijenta, a ukoliko ih nema preporučamo kreiranje istih. Na ovaj korak se ipak nažalost ne odluči veliki broj klijenata zbog financijskih razloga.

2. Koliko će se SEO strategija oslanjati na performanse sajta (on-page seo, UX, content, …) i da li će na tom polju biti nekih promena sledeće godine?
Svaka SEO strategija mora u sebi sadržavati analizu svega navedenog bez obzira na to koliki budžet klijent ima. Bez kvalitetne analize i dobrih savjeta nema ni uspjeha na tražilicama. Sa konstantnim promjenama Google algoritma promjena će svakako biti, osobito za mobilne verzije stranica budući je sve više posjetitelja sa mobilnih uređaja.

3. Kada su posete u pitanju koliko će se voditi računa o organskoj, a koliko o ostalim vrstama poseta?
Moje je mišljenje kako su organsko pozicioniranje uvijek bolje od plaćenog zato što jednom kada prestanete ulagati u kampanju pozicije kod organskog pozicioniranja ostati, što nije slučaj kod plaćenih kampanja.

4. Koje su ključne promene u SEO-u koje su se dogodile u 2014. godini, a koje će se odraziti i na 2015.?
Važnost content marketinga je porasla u 2014., a to će se odraziti i na nadolazeće godine.

5. Da li će nešto drugo uticati na razvoj SEO-a u 2015. više nego do sada?
Na porast SEO-a kao grane marketinga u 2015. bi svakako utjecao porast gospodarstva na našim prostorima, što se prema sadašnjim pokazateljima u Hrvatskoj neće dogoditi.

 

Nenad Pantelić

  Nenad Pantelić twitter-icon googleplus-icon linkedin-icon

Potrebno mu je 10 minuta da o tvom sajtu zna više od tebe. Potrošio oko par miliona evra marketing budžeta, a to što do sad nije dobio otkaz pokazuje da klijentima donosi dobru                                 vrednost nenadpantelic.com

 

1. Imajući u vidu poslednje promene na polju SEO-a za mobilne uređaje na koje je Google stavio akcenat ove godine, da li će prilagođenost sajta mobilnim uređajima biti važnija nego ikad i koliko će se SEO strategija oslanjati na korisnike koji posećuju sajt putem mobilnih uređaja?
Kad je mobile u pitanju, nema tu neke preterane filozofije – web je danas, pre svega, mobile-first plaftorma. Gugl je već sebi utabao put globalnog lidera mobilnog weba, pitanje je samo koliko mi kasnimo za njim. Veliki savet je da od danas svakom poslu na webu pristupimo iz te iste, mobile first filozofije. Implementacija SEO najboljih praksi nije nimalo teška, čak naprotiv, Gugl se tu nudi kao nesebični davalac korisnih informacija. Problem leži u tome što webmasteri i SEO stručnjaci ne razumeju načine na koji korisnici doživljavaju mobilni web. Tu nema mesta sadržaju od preko 2000 reči, razgranatoj internoj navigaciji korišćenjem mega menija i slično. Mobile sajt bi trebalo da brzo, jasno i tačno zadovolji korisnikovu želju za informacijom. Što pre zaboravimo na desktop i počnemo da radimo na optimizaciji brzine učitavanja, semantici koda i sadržaja, pre ćemo se visoko rangirati.

2. Koliko će se SEO strategija oslanjati na performanse sajta (on-page seo, UX, content, …) i da li će na tom polju biti nekih promena sledeće godine?
Gugl je i dalje pretraživač koji se bazira na linkovima. Linkovima pronalazi sadržaj, linkovi daju autoritet i snagu stranicama i domenu, linkovi na kraju krajeva odlučuju da li ćete biti treći ili pedeset treći. Ako mene pitate, Pareto pravilo SEO optimizacije za 2015. i dalje glasi: „batalite 80% aktivnosti, fokusirajte se na dobijanje jakih linkova i bićete OK što se tiče organskih pozicija i saobraćaja“. Opet ponavljam, korisno je pratiti signale koje nam Gugl šalje. Na primer uvođenje mobile friendly oznake na pretrazi ako nam je sajt prilagođen mobilnim uređajima. Mislim da je potpuno glupo baviti se UX-om zato što je tamo negde neka sitnica ranking faktor. Bavimo se UX-om zato što je to bitno za naše korisnike, a ako želimo SEO rezultate onda gradimo linkove.

3. Kada su posete u pitanju koliko će se voditi računa o organskoj, a koliko o ostalim vrstama poseta?
Jeste da sam po vokaciji SEO stručnjak i da prema organskoj poseti gajim velike simpatije, ali lično najviše volim da vodim računa o izvoru saobraćaja koji mi donosi najnižu cenu po konverziji. Ako je potrebno da na SEO uložim vremena i novca da za utrošenih 100 dinara dobijem jednu konverziju, a da do iste konverzije dođem na Fejsbuku za 30 dinara, onda ću vrlo verovatno pažnju posvetiti društvenim mrežama. Savet je da dobro analizirate sve kanale akvizicije i da potpuno objektivno utvrdite koji izvor saobraćaja daje najbolje poslovne rezultate.

4. Koje su ključne promene u SEO-u koje su se dogodile u 2014. godini, a koje će se odraziti i na 2015.?
Najveća promena je činjenica da pretraga (Gugl pretraga) nije više samo izlistavanje rezultata, već za mnoge upite i konačna destinacija. Gugl direktno daje odgovore na upite, skrejpuje i prikazuje sadržaj direktno ispod polja za pretragu i time oduzima saobraćaj onima koji kreiraju te sadržaje. Danas trpe sajtovi vremenske prognoze, konverzije valuta ili jedinica, avio prevoznici, hoteli, banke … Pitanje je trenutka kada ljudi neće imati potrebu da posete i vaš sajt.

Google Answer Box

Ovde je reč o tome da je Gugl ukapirao da ljudi ne kucaju „ključne reči“ već određene semantički povezne fraze koje čine upit na koji treba dati najbolji mogući odgovor. To je još jedna barijera koju mi u SEO zajednici moramo da prevaziđemo – ključne reči su prošlost. Idealan meta title, H1, url i sadržaj prema nekoj tamo određenoj ključnoj reči – potpuno prevaziđen koncept. Druga promena iz 2014. koja će se preneti u 2015. godinu je smanjenje CTR-a za top pozicije (click through rate – stopa učestalosti klikova). Ako ste No.1, vrlo često ćete biti prikazani ispod preloma stranice (below the fold). Moraćemo da dopunjujemo SEO takozvanim integrisanim marketing aktivnostima, moraćemo da ulažemo u PPC (pay per click – cena po kliku), remarketing … ako želimo deo kolača na pretrazi. Polako ćemo shvatiti da ni ta No.1 nije svemoguća pozicija i da se za svaki klik mora dodatno truditi i korisnicima davati dodatna vrednost.

5. Da li će nešto drugo uticati na razvoj SEO-a u 2015. više nego do sada?
Male greške će voditi do velikih posledica. Nemate NOINDEX na tagovima i kategorijama? Eto duplog sadržaja koji će vas pokopati. Nemate dobru SEO osnovu vašeg e-commerce sajta? Poješće vas „keyword cannibalism“ Niste odradili redirekcije nakon redizajna? Zaboravite na one pozicije koje ste imali pre redizajna. Nemate dolazne linkove ka unutrašnjim stranama? Padate na Pingvinu. Gugl više nema strpljenja da toleriše nemar. Niti ima volju i želju da u svom indeksu čuva gomile nepotrebnog sadržaja. Jednostavno je odlučio da se ne bavi nebitnim stvarima. Primera radi od nedavno stranice sa tankim sadržajem tretira kao status 404. 2015. je godina kada morate srediti On-Site SEO na vašem sajtu inače ste u stalnom riziku da budete u problemu. Prošle godine Gugl je udario na velike brendove poput Ebay i BBC samo zato što su imali „diskutabilan“ On-Site. Ništa ga ne sprečava da i vas zakači!

 

Internet marketing u Srbiji i regionu u 2015.

Svi sagovonici su odgovarali na ista pitanja i imali slobodu da navode primere koje žele. Na ovaj način sam hteo da omogućim čitaocima da lakše uporede iskustva, mišljenja i predviđanja na istu temu. Uživajte!

 

Ivan Bildi

  Ivan Bildi twitter-icon googleplus-icon linkedin-icon

Preduzetnik po ubeđenju, online marketing predavač. Vlasnik internet marketing agencije Marketing Online - ivanbildi.com

 

1. Micro targeting će biti važniji nego ikada. Da li je to tačno i ako da zašto?
Svakako da. Glavni razlog tome je konstantan rast cene po kliku primarno na Facebook-u. Gomila biznisa je koristila jako povoljnu cenu oglašavanja na ovoj društvenoj mreži i nisu se preterano fokusirali na to kome šalju poruku. Jednostavno, bilo je moguće za jako malo para svoju poruku poslati velikom broju ljudi. Zbog povećane konkurencije i redizajna Facebook reklama, cena po kliku za većinu oglašivača je porasla i za nekoliko puta u poređenju sa 2013. pa čak i početkom 2014. Upravo će to biti glavni razlog koji će naterati oglašivače da bolje razmisle kome šalju svoju poruku, ko su njihovi klijenti, šta oni vole, čime se bave, koji su im hobiji, gde žive, kako koriste internet i koju im to poruku šalju i na koji uređaj.

2. Što se tiče marketinških medijuma, nagoveštava se da će video igrati vodeću ulogu (takozvani video storytelling). Da li to važi i za region i ako da zašto?
Slika je vredna 1000 reči a video je obično 24 slike u sekundi. Ljudi sve manje vremena (i živaca) imaju da čitaju sadržaj i traže načine kako efikasnije da ga konzumiraju. Pored toga što ljudima olakšava konzumaciju sadržaja, video uliva poverenje i povećava autoritet onoga ko ga kreira. Skoro sam čitao da sajtovi sa videom dobijaju u proseku 30% više upita od sajtova koji ga nemaju a proizvodi koji uz svoj opis imaju i video prodaju se i do 40% bolje nego oni koji ga nemaju. E sad imam loše vesti, 2015. godina neće biti godina videa u regionu iz 2 razloga. Prvo, generalno jako je malo i pisanog kvalitetnog sadržaja u regionu, tako da dobar deo neće morati da prelazi na viši nivo (video) jer će im rezultate davati i jednostavniji sadržaj. Druga stvar je hroničan manjak budžeta i nepostojanje svesti u prosečnoj srpskoj firmi da se u sadržaj mora ulagati novac. Video je daleko najskuplji vid sadržaja koji možete imati na svom sajtu. Dakle Video će beležiti blagi rast u regionu ali neko ozbiljnije angažovanje ne očekujem pre 2016. pa čak možda ni pre 2017.

3. Koje su ključne promene u IM-u koje su se dogodile u ovoj godini, a koje će se odraziti i na sledeću?
Mislim da se ključna promena u 2014. godini dogodila na Facebooku. Smanjenje dosega objava, poskupljenje cene po kliku plaćenih reklama ulivaju blagu nervozu oglašivačima. Ovo vidim po broju pitanja čitalaca mog bloga koje dobijam na gotovo nedeljnom nivou, a 80% njih je vezano za Facebook reklame i Facebook stranice. 2014. će se pamtiti kao godina koja je naterala ljude da po prvi put razmišljaju o svojoj strategiji nastupa na ovoj društvenoj mreži i o tome da više nije dovoljno potrošiti 20 evra na boost post i očekivati instant rezultate. Upravo ove promene će uticati da u 2015. vidimo mnogo zanimljivije, korisnije i targetiranije reklame.

4. Da li će nešto drugo uticati na razvoj IM-a u 2015. više nego do sada?
Udeo mobilnog saobraćaja će nastaviti da raste i u 2015. godini. Ovo će naterati oglašivače da svoje sajtove, sadržaj, kampanje, nastup prilagode činjenici da skoro polovina njihovih klijenata koristi moblini uređaj da konzumira njihov sadržaj i donosi odluku o kupovini. Ima li išta iritantnije od ne responsiv sajta? Može da ima najbolju ponudu na svetu odmah ću kliknuti x. U odgovorima na tvoja pitanja sam se primarno fokusirao na Facebook kao platformu za oglašavanje, puno toga zanimljivog će se dešavati i kog tata Google-a.

 

Mladen Stojanović

  Mladen Stojanović twitter-icon googleplus-icon linkedin-icon

Direktor marketinga u niškom Shindiri Studiu, online marketing inženjer i bloger. U slobodno vreme svoje znanje i iskustvo deli sa zainteresovanima na svom blogu MladenStojanovic.net.

 

1. Micro targeting će biti važniji nego ikada. Da li je to tačno i ako da zašto?
Apsolutno. Mogućnost da targetiraš jednu usku grupu super-zainteresovanih ljudi je fenomenalna. I krajnje racionalna. Zašto bi inače želeo da trošiš svoje resurse na ljude koji mogu, ali i ne moraju da budu zainteresovani za ono što nudiš. Pored toga što je ekonomski opravdan, mikro targeting ti daje mogućnost da maksimalno prilagodiš kampanju super-targetovanim ljudima i tako povećaš šansu da postanu tvoji kupci/klijenti. Mislim da je takav koncept oduvek bio želja i san marketara, i to ne samo online marketara, ali da je tehnologija tek u poslednjih par godina to zaista omogućila. Nadam se da će “trend” mikro targetinga konačno naterati preduzetnike i marketare da ozbiljnije razmisle o tome ko su njihovi potencijalni kupci i kome treba da se reklamiraju.

2. Što se tiče marketinških medijuma, nagoveštava se da će video igrati vodeću ulogu (takozvani video storytelling). Da li to važi i za region i ako da zašto?
Svakako. Video već par godina apsolutno dominira kada su u pitanju konverzije. Ali to što sve više biznisa i marketara koristi video ne znači da po svaku cenu treba da pratite taj trend, ako vam video “ne leži”. Od medija, mnogo je važnija poruka koja se šalje. Radije ću, kao i mnogi, pročitati kvalitetan tekst, nego gledati osrednji video na istu temu. Suština je važnija od forme, kako to često kaže Darko Vidić.

3. Koje su ključne promene u IM-u koje su se dogodile u ovoj godini, a koje će se odraziti i na sledeću?
Promene algoritama, kako Google-ovih, tako i Facebook-ovih. Mislim da će konačno preduzetnici i marketari shvatiti da se biznis ne gradi na tuđoj platformi. Kao što nećeš da gradiš svoju kuću na tuđem placu, ne bi trebalo ni da ti biznis zavisi od tamo nekog “genija” iz FB-a ili Google-a koji misli da je provalio kako da “unapredi” sistem. Naravno, sve to treba iskoristiti maksimalno, ali osnovu biznisa treba graditi na svom “placu”.

4. Da li će nešto drugo uticati na razvoj IM-a u 2015. više nego do sada?
Marketing automatizacija. Sve veći broj pružalaca usluga u toj oblasti doveli su do pada cena tih servisa. Naravno, još uvek je to možda malo skupo za naše firme, ali je svakako vredna investicija. Upravo marketing automatizacija omogućava sjajan mikro targeting i još bolji personalizovani marketing i personalizovane kampanje. Mislim da ćemo u 2015. dosta pričati o marketing automatizaciji.

 

Igor Tomić

  Igor Tomić twitter-icon googleplus-icon linkedin-icon

Bavim se online marketingom, a sve je teže razgraničiti tačno čime, jer je marketing sve više integrisan – tako “radim” i SEO, i pisanje tekstova, ali se bavim community management-om i                         plaćenim reklamama - igortomic.net

 

1. Micro targeting će biti važniji nego ikada. Da li je to tačno i ako da zašto?
Sigurno je da je sve bitniji. Sve više se ide na personalizovanje kako samih usluga i proizvoda, tako i advertajzinga. Mislim da ovo nije nikakav novi trend, a postaje važniji jednostavno zato što, sve više i više, kupac traži ono nešto stvoreno baš za njega. Zbog toga ni na domaćem internetu (ukoliko ne postoji ozbiljan plan i budžet) nikome ne preporučujem da krene sa nekim opštim projektom tipa zabavan sajt za sve od 7 do 77, već u nešto mnogo više targetirano.

2. Što se tiče marketinških medijuma, nagoveštava se da će video igrati vodeću ulogu (takozvani video storytelling). Da li to važi i za region i ako da zašto?
Mislim da je kod nas video uopšteno još uvek mnogo slabije zastupljen, i da još uvek neće igrati vodeću ulogu kao medijum kroz koji ćemo komunicirati sa našom publikom. No, ipak mislim da je ovo savršen trenutak da se sa video marketingom započne, i time zada domaći zadatak konkurenciji. Ima mesta za sve vrste videa, od onih kratkih koji na jednostavan način objašnjavaju segment neke niše, do webinara. Tu bih kao dobar primer istakao recimo Webinarium, kvalitetan projekat za koji verujem da ima mnogo potencijala. Za dodatne SEO bodove, predlažem svima koji se bave videom, da urade transkripcijui taj tekst ubace ili na svoj sajt, ili direktno na Youtube ispod videa, radi boljeg rangiranja jednog ili drugog. Odličan strani primer jeste WhiteBoard Friday od kompanije MOZ.

3. Koje su ključne promene u IM-u koje su se dogodile u ovoj godini, a koje će se odraziti i na sledeću?
Ne vidim da se išta ključno ili neočekivano dogodilo. No zato su se neke stvari iskristalisale. Nedavno je Google uveo stranicu na kojoj se može proveriti da li je naš sajt mobile friendly, što je veoma jasan signal da je već sada izuzetno važno prilagoditi sadržaj mobilnim uređajima. Internet postaje sve zasićeniji sadržajem, pogotovo pisanim sadržajem, kako sve više kompanija shvata prednosti koje može da im donese internet. Ipak, i u svetu, a i kod nas je bitno pisati originalan i kvalitetan sadržaj na stranici, to još uvek dobro prolazi za većinu koja se iole ozbiljnije posveti content marketingu, a i pravo vreme je početi sa video sadržajima kako bi bili ispred konkurencije. Primetio sam da i kod nas sve slabije prolaze stranice koje kopiraju tuđi sadržaj, no ipak, ako neka autoritetna stranica preuzme vaš tekst (recimo, ukoliko ga neki od najvećih medija objavi na svom portalu), vrlo je moguće da će Google tekst sa njihovog domena da rangira iznad vašeg, iako ste vi originalni autor i iako ste vi taj tekst prvi objavili. Takođe, verujem da će sve više firmi kod nas da shvati prednosti reklamiranja preko društvenih mreža, pre svega preko Facebook-a, tako da će s time i cene plaćenih Facebook reklama kod nas (nastaviti) da rastu.

4. Da li će nešto drugo uticati na razvoj IM-a u 2015. više nego do sada?
Čini mi se da kod nas sve više firmi shvata koliko je bitno istaći svoje proizvode ili usluge na internetu. To znači da se u internet marketing sve više ulaže u odnosu na tradicionalni marketing, i verujem da će ovaj trend da ubrza razvoj IM-a i kod nas.

 

Nedim Šabić - SEO.ba

  Nedim Šabić twitter-icon googleplus-icon linkedin-icon

SEO i Internet marketing ekspert – SEO.ba

 

1. Micro targeting će biti važniji nego ikada. Da li je to tačno i ako da zašto?
Pametni marketingaši to rade već 10 godina, samo se mijenja način tj. dolaze novi načini i oni postaju prividno precizniji. Međutim Adwords gasi exact match funkciju, tako da će to rezultirati samo u detaljnijem definisanju ciljne grupe. Dakle natjerat će nas da još bolje upoznamo svoje kupce.

2. Što se tiče marketinških medijuma, nagoveštava se da će video igrati vodeću ulogu (takozvani video storytelling). Da li to važi i za region i ako da zašto?
Kako da ne, u takvim stvarima se ne može odvojiti lokalno od globalnog. Već smo u 2014. vidjeli niz (slučajno) uspjelih video priča. Lokalno nije samo stigao trend kratkih videa.

3. Koje su ključne promene u IM-u koje su se dogodile u ovoj godini, a koje će se odraziti i na sledeću?
Kada je Facebook zabranio gradnju custom audience putem importovanja User ID-ova, to je bilo negativno iznenađenje. Međutim toliko su unaprijedili svoje targetovanje putem interesa i demografije da je to do sada (pogotovo lokalno) neistražen rudnik zlata. U 2015. se očekiva nativna integracija mjerenja lifetime customer value-a (kroz Google Analytics), što uključuje i upselling. Oko toga bi se moglo vrtjeti mnogo, ako Facebook zaprati i ponudi integraciju za Analytics-om, to će biti veliko osvješčivanje ozbiljnih kampanja sa ogromnim uštedama. Pitanje je i dalje, da li je to u interesu Google-u i Facebook-u.

4. Da li će nešto drugo uticati na razvoj IM-a u 2015. više nego do sada?
Cijene klikova bi trebale postati realnije tj. skuplje, što će itekako djelovati na ukupan internet marketing. Lokalno se nadam da će napokon veći portali početi da naplačuju display reklamu kroz cijenu klika, a ne po impresijama.

 

Martina Anđelković

  Martina Anđelković twitter-icon googleplus-icon linkedin-icon

Top freelance Facebook community manager u Srbiji, internet marketing menadžerka, novinarka, digitalna aktivistkinja. Akciju Nahrani Psa, čiji je osnivač, smatra svojom                                          najvećom pobedom.

 

1. Micro targeting će biti važniji nego ikada. Da li je to tačno i ako da zašto?
Definitivno da. U suštini, cilj svake promotivne aktivnosti je dolaženje do isplative ciljne grupe; odnosno do grupe usko targetiranih korisnika proizvoda koji se promoviše. Gomilanje bespotrebnih fanova na Facebook-u odnosno pratilaca na Twitteru trebalo bi da bude stvar prošlosti za marketing stručnjake. To više nije ni prestiž ukoliko se ne dolazi do željenih konverzija, već je to samo gomila neupotrebljivog resursa. Sada među tom gomilom fanova treba naći one koji su spremni da plate za proizvod/uslugu i njima se direktno obratiti. Facebook-ov remarketing alat odigrao je odličnu ulogu, jer omogućava obraćanje upravo onima koji su na određeni način pokazali interesovanje za vaš proizvod/uslugu. Analitika je nezaobilazni deo marketinške strategije, a određivanje demografskih i drugih preferencija ciljne grupe može biti samo plus koji će dovesti do željenih rezultata.

2. Što se tiče marketinških medijuma, nagoveštava se da će video igrati vodeću ulogu (takozvani video storytelling). Da li to važi i za region i ako da zašto?
Što se tiče velikih biznisa, svakako, ali što se tiče malih, i ne baš. Ako govorimo konkretno o Youtube oglašavanju, pored dobrog targetiranja i kreative, potrebno je u taj kanal uložiti malo više novca, jer je konkurencija već postala jaka. Malim biznisima je, sa tog gledišta, jednostavnije i isplativije da izdvoje novac za Facebook ili Google oglašavanje. Youtube oglašavanje zahteva i kvalitetnu video produkciju, kao i veći dnevni budžet da bi se ostvarili optimalni rezultati. Ako u obzir uzmemo i nepoverenje u moć društvenih mreža, storytelling će sačekati još neko vreme.

3. Koje su ključne promene u IM-u koje su se dogodile u ovoj godini, a koje će se odraziti i na sledeću?
Na prvom mestu su česte promene Facebook-ovog algoritma koje su nas svakodnevno izluđivale. I dan danas mnogima od nas nije jasan nagli i ubitačan pad organic reach-a. To je dovelo do opadanja značaja sadržaja na stranici, a do ulaganja kreativne energije i novca u advertajzing. Klasični community manager sada manje koketira sa fanovima/pratiocima, a više je usmeren na reklamiranje. Razvoj LinkedIn advertajzinga koji se pokazao kao dobar kanal za B2B, ali kod nas to još uvek nije zaživelo, jer je oglašavanje na LinkedInu i dalje jako skupo za naše uslove. U svetu je jedan od vodećih trendova marketing na platformama koje podržavaju takozvane “social video” formate, kao što su Vine, Snapchat i Instagram. Kod nas su se promene dogodile samo na Instagramu gde brendovi sve više uče od svetskih kolega kako se predstavlja brend. A na Instagram su zvanično stigle i reklame u vidu video snimka koji se nalazi na vrhu Feed-a.

4. Da li će nešto drugo uticati na razvoj IM-a u 2015. više nego do sada?
Šuška se da je pitanje dana kada će Youtube uvesti premium članstvo koje će premium korisnicima omogućiti da plate kako im se ne bi prikazivale reklame. To bi u velikoj meri preokrenulo stvari na tom kanalu, ali bi nekim delom bilo pucanje u sopstvenu nogu. Razvoj mobilnog marketinga dovešće do zahteva za stvaranjem mobile-friendly sadržaja. Polako se shvata moć remarketinga na društvenim mrežama, tako da pretpostavljam da će nam u 2015. NewsFeed biti zatrpan reklama koje nas se veoma tiču.

 

Ivana Ćirković

  Ivana Ćirković twitter-icon googleplus-icon linkedin-icon

Osnivač i urednik ženskog portala OrganVlasti.com od 2008., Digital PR, Marketing Manager u Medical Advanced Projects.

 

1. Micro targeting će biti važniji nego ikada. Da li je to tačno i ako da zašto?
Broj lajkova, reach, impressions predstavlja brojke koje nešto znače samo onima koji o internet marketingu, pa i društvenim mrežama, malo šta znaju. Šta nam vredi 10.000 – 100.000 fanova, reach od nekoliko stotina/hiljada, ako su u pitanju osobe koje nam nisu ciljna javnost? Bolje je i kvalitetnije imati publiku od nekoliko stotina fanova i followera, ako znamo da su to ljudi koji nam jesu ciljna grupa, sa kojima postoji iskrena komunikacija, izgradnja poverenja koja kasnije dovodi i do lojalnosti i ispunjenja zadatih ciljeva. U prilog tome govori i podatak da su, pored Facebook-a, i Twitter i LinkedIn uveli mogućnost targetiranja oglasa, a sve zarad što potpunijeg i preciznijeg slanja poruke onima do kojih ona treba da stigne. Osim toga, sada kada je opšte poznata stvar da društvene mreže (kao ozbiljan IM kanal) nisu besplatne, neophodno je da što bolje segmentiramo ljude kako bi prava poruka otišla tamo gde treba.

2. Što se tiče marketinških medijuma, nagoveštava se da će video igrati vodeću ulogu (takozvani video storytelling). Da li to važi i za region i ako da zašto?
Video storytelling je sigurno vodeći u narednoj godini, ako gledamo svetske brendove i njihove priče, a prisutan je i kod nas. Podsetiću na fantastičnu kampanju JDP-a “Drama u taksiju“, koja je, samo u prva 24 časa, zabeležila više od 200.000 pregleda na You Tube-u. Ljudi su, jednostavno, (pre)zasićeni statičnim sadržajem koji, iako je i dalje glavni (content is king), mora iznova da se menja, nadograđuje i razvija, kako bi zadržao ciljne grupe i ispunio zadata očekivanja. Tekst više odavno nije dovoljan, infografici su odličan pomak, ali video format (reklama, storytelling, vlog) – urađen kako treba – pogađa gde treba i “radi posao”.

3. Koje su ključne promene u IM-u koje su se dogodile u ovoj godini, a koje će se odraziti i na sledeću?
Mobilni marketing. Sve više istraživanja potvrđuje da internetu sve češće pristupamo putem mobilnih uređaja i tableta, današnja omladina pametne telefone i ne ispušta iz ruku i to je definitivno promenilo način na koji internet marketing (treba da) funkcioniše. Više nije dovoljno da budemo svesni te činjenice, već moramo da usmerimo dobar deo resursa u razvoj mobilnog marketinga na način koji korisnicima daje vrednost, a nama ispunjava ciljeve. Marketing u realnom vremenu. Čuveni Oscar selfie koji je napravile Ellen DeGeneres, bukvalno je eksplodirao na čitavom internetu i izreklamirao Samsung u trenutku, a svi su samo o tome pričali i narednih nedelja. Ili, nedavni Break The Internet Kim Kardashian, koji su mnogi brendovi iskoristili kao sopstvenu promociju. U pitanju su promene koje su tu da ostanu i koje će izmeniti način na koji radimo, iziskujući više kreativnosti, više rada, truda i ulaganja, koji za sobom nose i više zadovoljstva.

4. Da li će nešto drugo uticati na razvoj IM-a u 2015. više nego do sada?
Micro targeting, već sada vidimo, samo nastavlja da raste. Ono što moramo da radimo jeste da iznova analiziramo gde i na koji način naša ciljna javnost provodi vreme online, sa kojih uređaja, koliko dugo, kako bi što detaljnije personalizovali čitave strategije komunikacije i online prisustva. Takođe, content marketing, o kojem je mnogo toga već ispričano, a opet nikad dovoljno, i dalje je alat koji nesumnjivo utiče na razvoj IM-a. Bez dobrog i kvalitetnog sadržaja, sve je teže zadržati postojeće i pridobiti nove kontakte/klijente/kupce. Ako se ne bavimo sadržajem, ostavljamo jedan čitav online prostor konkurenciji ili (potencijalno) nezadovoljnim korisnicima našeg proizvoda/usluge da o nama kreiraju priče koje odmažu poslu i štete kredibilitetu i ugledu brenda/kompanije/institucije.

 

Predrag Rodić

  Predrag Rodić twitter-icon googleplus-icon linkedin-icon

Developer koji je svoju pravu strast pronašao u svetu digitalnog marketinga – ovim poslom bavi se od 2010. godine. Trenutno nosi laskavu titulu Social Media Manager, sa najvećim                              akcentom na Facebook i Twitter.

 

1. Micro targeting će biti važniji nego ikada. Da li je to tačno i ako da zašto?
Tako je! U prvoj polovini godine Facebook je omogućio svima da se “igraju” sa kampanjama i došli smo u situaciju da je tržište preplavljeno oglasima koje su postavljali raznorazni samoproglašeni komjuniti i marketing manadžeri. Facebook je intervenisao i smanjio broj oglasnih spotova tako da sada oglase možemo videti samo u newsfeed-u korisnika kao i u desnom delu strane. Smanjenjem broja spotova, porasla je cena oglasa, pa su marketari počeli da targetuju korisnike po različitim interesovanjima i ponašanju. Cilj kampanje ne bi trebalo da bude porast broja lajkova (novih fanova) već konverzija tj. prodaja proizvoda ili usluga. Da bi to ostvarili potrebno je dovesti što više relevantnih fanova koji će ostvariti cilj kampanje. Micro targeting nam upravo to mogućava, obezbeđuje?

2. Što se tiče marketinških medijuma, nagoveštava se da će video igrati vodeću ulogu (takozvani video storytelling). Da li to važi i za region i ako da zašto?
Naravno, Facebook je sam doprineo tome svojim čestim promenama algoritma i potenciranjem video objava kao tipa objava sa najvećim opsegom. Na osnovu mog iskustva video objava postiže mnogo bolji efekat nego klasična objava sa slikom. Pri postavljanju video materijala trebalo bi voditi računa o tome da se ne postuje link videa sa Youtube-a, već da se ide na opciju “Upload video”. Kada je u pitanju kampanja tu su mišljenja podeljena, ali činjenica je da u kampanji Facebook naplaćuje video posle odgledanih tri sekunde, dok Youtube naplaćuje posle 30 sekundi.

3. Koje su ključne promene u IM-u koje su se dogodile u ovoj godini, a koje će se odraziti i na sledeću?
Jedna od najvećih promena je ta da REACH više nije prioritet broj 1! Cilj svake kampanje, promocije trebalo bi biti konverzija. Jurnjava za fanovima i dalje ostaje aktuelna, ali primarni cilj postaje prodaja proizvoda/usluga. Ko uspe da na kreativan način privuče publiku, ostvari interakciju sa njom i napravi konverziju, ne bi trebalo da brine za svoju budućnost. Broj društevih mreža kao mesta za oglašavanje se konstantno povećava. Tome je najviše doprineo Facebook čestim promenama algoritma, ograničenjem pri organizovanju nagradnih igara, ukidanjem LIKE gejta u aplikacijama… Sa druge strane Instagram i Pinterest su doživele boom u prethodnom periodu i dosta ljudi je otišlo tamo. Ne bi trebalo zaboraviti na izmene u oglasnim kampanjama koje su u određenoj meri filtrirale prikaz oglasa na profilu korisnika (manje oglasnih mesta-više kvalitetnih oglasa).

4. Da li će nešto drugo uticati na razvoj IM-a u 2015. više nego do sada?
U 2015. godini Content marketing će biti dominantno oruđe u rukama marketara. Dosta toga na društvenim mrežama je već viđeno, došlo je do zasićenja korisnika i sve se to ogleda u padu interakcije. Veoma je bitno proizvesti kvalitetan i relevantan sadržaj koji pravi interakciju.

 

Kratka rekapitulacija

Na osnovu odgovora sagovornika ključne reči i strategije u 2015. godini će biti:

  • Otvoren, iskren, tačan i profesionalan odnos u poslovanju, kao i maskimalna podrška koji će pozitivno uticati na poverenje klijenata.
  • Storytelling (u idejnom smislu, ali će sačekati još neko vreme u praktičnom).
  • Centralizovanje pristupa korisniku i podizanje kvaliteta korisničkog iskustva.
  • Davanje većeg značaja lokalizovanoj pretrazi.
  • Kvalitet nasuprot kvantitetu (sadržaj, broj lajkova na društvenim mrežama, reklamiranje, …).
  • Kvalitetna analiza i optimizacija poslovanja na internetu.
  • Optimizacija sadržaja za mobilne uređaje.
  • Link building (dolazni linkovi).
  • Micro targeting (zanimljivije, kreativnije i kvalitetnije reklamiranje).
  • Fokusiranje na važnost i suštinu poruke koja se šalje klijentu, pre nego na formu i vid.
  • Personalizovanje usluga, proizvoda i advertajzinga.
  • Prilagođavanje načina reklamiranja prema ciljnoj grupi korisnika ili vrsti proizvoda/usluge.
  • Relevantan nativni advertajzing nasuprot promotivnom.
  • Korišćenje društvenih mreža koje su sve popularnije u regionu i bolje se pokazuju u praksi u odnosu na najpopularnije.
  • Uticaj remarketinga na društvenim mrežama.

Najiskrenije se nadam da su vam odgovori i iskustva mojih sagovornika pomogli da bolje razumete dešavanja u SEO i IM svetu, da su vas podstakli na razmišljanje i nove ideje, i da će uticati na to da postignete bolje rezultate u svom poslovanju u novoj godini. Budite slobodni da ostavite komentar ili postavite pitanje, a ukoliko vam se svideo članak i mislite da i drugi treba da čuju za njega, lajkujte ili šerujte. Hvala unapred.

 

The following two tabs change content below.

Marko Antonijević

Vlasnik sajta SeoTOP i predani SEO-vac.

15 comments

  1. Vrlo interesantan presjek stanja IM-a u novoj godini. Fali mi malo vise osvrta na SEO.

    • Marko Antonijević

      Ćao Elmane,

      Hvala za komentar.
      Ideja je bila, kao što i sam kažeš, osvrt na prethodnu i procene za sledeću godinu. Potrudiću se da u narednom periodu objavim više tekstova o specifičnim stvarima kad je SEO u pitanju koje će ti nadam se koristiti.
      Ukoliko imaš neku posebnu oblast koja te zanima ili konkretna pitanja, budi slobodan da ih napišeš u komentaru (ili mejlu), a ja ću dati sve od sebe da objavim najbolje odgovore u vezi sa tim.

      Pozdrav.

  2. Marko, još jednom hvala na prilici da budem deo ove priče. Izgleda da će 2015. biti zahtevna godina sa puno izazova, posebno na zasićenim plaftormama (FB, organic Google).

    • Marko Antonijević

      Nema na čemu (hvala tebi), bilo mi je zadovoljstvo. Nadam se da ćemo još mnogo puta biti u prilici da pomažemo drugima i razmenjujemo iskustva javno.

  3. Kljucne reci jos uvek imaju veliki znacaj za pozicioniranje same stranice. Stvari su se promenile posle Hummingbird-a ali daleko od toga da su kljucne reci proslost. Poenta je ukljuciti relevantne sinonime i bliske varijacije prilikom optimizacije meta tagova i koristiti ih za pravljenje anchor linkova.
    Veliki pozdrav.. :)

    • Marko Antonijević

      Zdravo Ervine,

      Hvala za komentar.
      Kad su ključne reči u pitanju, stvari su prilično komplikovane danas. Činjenica je da strategija zasnovana samo na optimizaciji ključnih reči nije više održiva (nema uticaj kao nekada). Mnogo drugih faktora utiče na pozicioniranje, te tako ključne reči čine samo jedan element u nizu koji samostalno gledajući ne može mnogo da pomogne. Slažem da ne treba potpuno otpisati ključne reči, ali samo to nije dovoljno da se postignu veliki rezultati, pogotovo kad je u pitanju niša sa jakom konkurencijom.

      Pozdrav.

    • Slažem se sa napisanim, ali je moja namera bila da predstavim trend. Pazija hoću da se bavim SEO poslom u naredne 3-4 godine i zbog toga moram da se prilagodim. Na primer tamo negde u septembru Gugl je izbacio opciju exact match ciljanja u AdWordsu, još ranije je umanjio prikaz ključnim reči u GA i WMT jer želi da nam promeni ugao posmatranja na stvari. On search frazu ne gleda kao skup reči već razume nameru iza unesene fraze. Ako sada odeš na gugl i kucaš “restaurant near me”, dobićeš rezultate lokalne pretrage sa pinovima kafana i restorana u tvojoj blizini. Gugl nije išao po svom indeksu i tražio sajtove koji imaju meta, h1 sa rečima “restaurant”, “near”, “me” već je ukapirao šta ja zapravo želim. Isto je npr. ako kucaš “how do I get from belgrade to zagreb”. Nećeš dobiti ni blog post, ni neki drugi exact phrase match, već bukvalno navigaciju sa udaljenostima i putevima. Ima još dosta primera. Suština je da se i meni ne sviđa što se neki principi Internet marketinga menjaju, ali neću da sve to kasno ukapiram, već gledam da što pre provalim detalje i da ih eksploatišem za sebe i klijente :)

  4. Stonexman

    Odlična analiza, hvala za članak. Ipak, imam jednu veliku zamerku i tiče se najdirektnije UX-a: Kada ja kao korisnik čitam tekst onda mi trebaju odgovori na pitanje odmah jedan za drugim. Malo je suludo postaviti članak ovako. Pozdrav.

    • Marko Antonijević

      Pozdrav,

      Hvala za komentar.
      Nisam siguran da sam vas baš najbolje razumeo, pa vas molim da mi napišete u privatnoj poruci kakvu bi formu ovakav tip intervjua trebalo da ima po vašem mišljenju. Uvek me zanimaju dobri i konstruktivni predlozi i saveti.

      Hvala unapred.

      • Stonexman

        Prvo pitanje: odgovori jednog po jednog učesnika.
        Drugo pitanje: odgovori jednog po jednog učesnika.

        itd.
        Deluje dosta prirodnije, ovako sam skrolovao odgovor po odgovor. Ako se sećaš emisije dvougao gde svaki od dva učesnika odgovara na prvo pitanje pa se prelazi na drugo pa treće. Zamisli da je prvi odgovarao na deset pitanja a zatim drugi učesnik. Teško bi bilo uporediti njihove odgovore, zar ne. Sličan je slučaj i ovde.
        Obaška, pitanja su odlična, kao i odgovori. Pozdrav.

        • Marko Antonijević

          Hvala za konkretnu sugestiju, imaću je u vidu sledeći put.

  5. Ivana Ćirković

    Marko, hvala na prilici da proćaskamo na ovu temu i na odličnom društvu u koje si me ubrojao, unapred se radujem ovogodišnjim izazova i međusobnoj saradnji sa kolegama, ko zna :)

    • Marko Antonijević

      Nema na čemu, bilo mi je zadovoljstvo. Hvala tebi na izdašnim odgovorima i konkretnim primerima. Mislim da je to upravo ono što čitaoci najviše vole.

  6. Odlican tekst za mene koji sam pocetnik u IM-u. Puno tekstova pretrazujem i citam i svugde nalazim razlicite odgovore i ni sama ne znam nekada sta je ispravno. Zato bih te pitala jedno meni bitno pitanje… Za sajt koji odrzavam prijatelju sam izvrsila pretragu kljucnih reci u Google Keywords Planner-u i videla sam koje se kljucne reci bitne za tu oblast najčešće pretražuju. Sajt je nov nekoliko dana, a naziv domena sadrzi kljucnu rec koja se skoro najslabije pretrazuje. Ima slobodan domen za kljucnu rec koja je najtrazenija. Da li da zakupimo taj domen i da prebacimo sajt na njega (s obzirom da je star tek par dana i nije jos postigao nikakve rezultate)? Da li ima smisla to raditi? I koliko je bitno sa aspekta SEO-a da se kljucna rec nalazi u URL-u? Hvala!

    • Marko Antonijević

      Ćao Ivana,

      Pre svega hvala za komentar, pohvale i postavljeno pitanje.

      Mnogo se debatovalo na tu temu do sada i odgovor na tvoje pitanje zanima mnoge. Istovremeno ga i nije lako dati. Razlog tome je što EMD (exact-match domain) danas ne funkcioniše sam za sebe, odnosno zavistan je od drugih faktora. Samo neki od njih su tzv. domain trust, linkbuilding pozadina, vrednost brenda, niša i konkurencija oko koje se vrti tražena fraza, …
      Činjenica je da je EMD nekada imao značaja za pozicioniranje na Google-u. Međutim tada nije toliko bio nezavistan. Dakle značaj i vrednost EMD-a su značajno opali. Da li je ta vrednost iščezla? Nije. I danas je u određenim nišama moguće, do određene mere, sticati prednost EMD-om. Mnogo je takvih primera na internetu. Evo recimo baš SEO industrija:

      https://www.google.rs/?gws_rd=ssl#q=optimizacija+sajta

      Pogledaj koliko domena sadrži traženu frazu. (Kvalitet ovih sajtova je drugo pitanje, ali je činjenica da se dobro kotiraju za tu ključnu reč. Takođe treba razmisliti i o tome da kada se pojavi 20 varijacija jedne fraze u pretazi, koliko je EMD onda zaista važan, a prilika da se razvije brend je u mnogome umanjena ili čak izgubljena.)

      Međutim, kupovina EMD-a bez daljeg ulaganja u sajt uglavnom neće doneti nikakve rezultate. Tako ima i primera u kojima EMD nema dominaciju. Evo jednog:

      https://www.google.rs/?gws_rd=ssl#q=stomatolo%C5%A1ka+ordinacija

      Kao što vidiš, nijedan sajt na prvoj strani nema domen sa traženom frazom. Šta više, samo jedan sajt ima reč ordinacija u domenu.

      Dakle, situacija je prilično komplikovana i neophodno je uraditi detaljnju off-page analizu za traženu ključnu reč kako bi se utvrdilo da li EMD može da ima neki uticaj u tvom konkretnom slučaju (u SEO-u je analiza uvek najbolje rešenje pre nego što se bilo šta započne, ako mene pitaš).

      Činjenice u globalu:
      - EMD može da nosi određenu vrednost za bolje pozicioniranje u pretrazi
      - Vrednost EMD-a zavisi od mnogo spoljnih stvari koje treba analizirati pre donošenja konačne odluke
      - EMD na srpskom tržištu može da donese neke rezultate ukoliko za traženu frazu nema konkurencije ili je slaba
      - U mnogome zavisi šta je to čime želiš da se baviš, jer je za određene delatnosti bolje razvijati brend nego se probijati pomoću EMD-a. Za određene delatnosti u kojima brend nije presudan, EMD može da igra ključnu ulogu (uz pravilno ulaganje i održavanje, naravno).

      Zaključak:
      Generalno nikome danas ne bih savetovao da svoju strategiju bazira isključivo na EMD-u (osim u nekim posebnim situacijama, kao što sam već napomenuo, i to kao jedan činilac te strategije).
      Ponoviću, za konkretne slučajeve smatram da je analiza najbojli način da se dođe do odgovora.

      Pozdrav.

Leave a Reply to Marko Antonijević Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>